© 2019 by Medical Clinic. Copyright VASO Kliniek.

• White Facebook Icon
  • White Twitter Icon
  • White Google+ Icon

Becanusstraat 17, 6216 BX Maastricht

Geregistreerd als Handelsnaam onder

KVK nr: 72287993

Voorbereiding en Ingreep

Direct ingreep bij 1e bezoek

Vaak is het mogelijk om de ingreep in te plannen bij het eerste bezoek. U krijgt een telefonisch consult met de arts om zeker te zijn dat dit mogelijk is. In sommige gevallen is het nodig en ook verplicht om de ingreep in te plannen bij het 2e bezoek. Dit geldt in de volgende gevallen:

• U bent jonger dan 30 jaar.

• U bent in het verleden geopereerd aan de lies/niet ingedaalde testikels/ of een andere ingreep aan het scrotum.

• U bent bekend met hartkwalen.

• U gebruikt bloedverdunners.

Voorbereiding

Er zijn een paar belangrijke punten die van belang zijn in de voorbereidende fase.

• U hoeft niet nuchter te zijn voor de ingreep.

• Als u bloedverdunners gebruikt, is het belangrijk om hiermee van te voren te stoppen. Bespreek dit met de arts die u dit heeft voorgeschreven.

• Om het infectie risico zo laag mogelijk te houden moet u de dag voor de ingreep uw balzak scheren.

• Na de ingreep mag u zelf niet auto rijden of fietsen. Neem daarom iemand mee waarmee u weer naar huis kunt rijden.

Ingreep

De vasectomie vindt plaats onder lokale verdoving. Hiervoor zal eerst het scrotum gedesinfecteerd worden. Daarna wordt de huid van het scrotum verdoofd met een lokale verdoving. Vervolgens wordt er een kleine snede gemaakt in de huid van het scrotum, waardoor de zaadleider wordt vrij gemaakt en een  stukje van ongeveer 1 cm wordt verwijderd. De uiteinden worden dicht gemaakt.

De wond van de huid wordt gesloten met een oplosbare hechting. De andere zaadleider wordt op dezelfde manier behandeld. De hele ingreep duurt ongeveer 15 minuten.

Nazorg

Na de ingreep is het belangrijk dat u de onderstaande punten goed in acht neemt.

• De hechtingen zijn oplosbaar en  vallen vanzelf uit na 10 tot 15 dagen.

• Eerste 24 uur een strakke onderbroek dragen.

• U mag pas douchen 24 uur na de ingreep, tot die tijd de wond droog houden.

• Na 7 dagen mag u in bad en/of zwemmen.

• Als de verdoving is uitgewerkt kunt u lichte pijnklachten ervaren. Hiervoor kunt u het beste paracetamol 500mg gebruiken (maximaal 4 keer op een dag 2 tabletten).

• U mag 2 weken niet zwaar tillen, sporten en fietsen.

Mogelijke complicaties

Vasectomie is een simpele chirurgische ingreep met weinig tot geen complicaties. Hieronder leest u over de meest voorkomende complicaties.

• Soms kan er sprake zijn van tijdelijke blauwe verkleuring van het scrotum en/of basis van de penis.

• Wat bloed- of vocht verlies uit de wond is niet ongebruikelijk, dit gaat vanzelf over.

• Bij ongeveer 4 % van de mannen is er sprake van een nabloeding of infectie.

• Pijn en beurs gevoel zijn de meest voorkomende symptomen. Deze gaan na enkele dagen vanzelf over. Paracetamol geeft hierbij een goede pijnverlichting.

Wanneer ben u onvruchtbaar?

Let op! U bent niet meteen onvruchtbaar na de ingreep. Er zijn altijd nog levende zaadcellen in de zaadleiders, deze kunnen de eerste maanden met de zaadlozing meekomen. Daarom is het belangrijk dat u de eerste 3 maanden altijd voorbehoedsmiddelen gebruikt. In deze 3 maanden moeten er ongeveer 15 tot 20 zaadlozingen plaats vinden.

Na deze 3 maanden en de 15 tot 20 zaadlozingen wordt u geacht om een zaadmonster in te leveren. Dit is nodig om vast te stellen of er nog zaadcellen aanwezig zijn in het monster. Als er geen levende zaadcellen meer zichtbaar zijn, is de sterilisatie geslaagd. U bent dan vanaf dat moment onvruchtbaar. Dit onderzoek kunt u via uw huisarts laten verrichten.